Упершыню пра Dead Space я даведаўся ў 2008 годзе з прэўю да арыгінальнай гульні ў «Віртуальных радасцях». Тон артыкула быў досыць стрыманым, маўляў, Electronic Arts шмат чаго абяцаюць, але паглядзім, што з гэтага выйдзе. Я падзяляў асцярогі аўтара і паставіўся да анонса халаднавата. У сярэдзіне нулявых выходзіла шмат фантастычных шутараў, якія прэзентавалі якую-небудзь адметную «фішку» накшталт замаруджвання/перамоткі часу (TimeShift), стральбы з дзвюх рук (Area 51), разбуральнасці асяроддзя (Legenadary), псі-здольнасцяў (Psi-Ops) і шмат чаго іншага. Па папярэдніх дадзеных Dead Space мала чым адрознівалася ад гэтай шэрай пасрэднасці: яе «фішкай» павінна была стаць прадуманая расчлянёнка ворагаў, бо гульцу супрацьстаялі не простыя іншапланетнікі ці монстры, а некраморфы — розныя мутацыі мёртвай плоці.

Necromorphs

Спыніць гэтых рабят вельмі складана, бо яны ўжо мёртвыя, але ўсё ж рэальна, бо гэта матэрыяльная плоць як-ніяк. І вось, карыстаючыся рознымі інжынернымі сродкамі, мы практыкаваліся ў аддзяленні канечнасцяў ад мёртвых цел і выдаленні злаякасных наватвораў на велізарным прамысловым караблі класа «планетарны трыбушыльнік».

Напэўна, няма сэнсу падрабязна расказваць пра гульні Dead Space, бо гэты пост перадусім прысвячаецца кнізе, а пісаць усёахопныя лонгрыды — справа няпростая, таму адзначу толькі самае важнае. Гульня мне веееельмі спадабалася. І чым больш праходзіць часу, тым цяплей мае ўспаміны пра лета 2009 года, калі мой шатл упершыню злавіў таямнічы сігнал бедства з «Ішымуры».

Сіквел гульні я, на жаль, прапусціў, а вось трэцяя частка мне спадабалася. Ведаю, што яе прынята лаяць, а не хваліць, але я ў свой час застаўся задаволены. Цяпер такіх гульняў чамусьці зусім не робяць, а адраджаць франшызу, па ўсёй бачнасці, Electronic Arts пакуль не збіраецца. Таксама вельмі шкада, што заглухлі здымкі фільма па гульні. Мне здаецца, па гэтай гісторыі мог бы атрымаецца такі страшны і шакавальны sci-fi хорар, што «Чужы» каля яго выглядаў бы падлеткавай страшылкай. Застаецца пакуль здавольвацца мультфільмам, які я згадваў у адной з мінулых публікацый і кнігай «Мёртвы космас. Кніга 1. Пакутнік» (Dead Space: Martyr), якую нядаўна выдалі ў Расіі.

Падзагаловак «Кніга 1», як я разумею, з’явіўся на падставе таго, што нас таксама чакае выданне другой кнігі пад назвай Dead Space: Catalyst, якая раней на рускай мове не выдавалася. Спадзяюся, што за гэтым адбудзецца і выданне коміксаў, якія мне таксама вельмі цікавыя.

Дзеянне «Пакутніка» разгортваецца за 300 гадоў да падзей на «Ішымуре» і расказвае пра першы кантакт людзей з Абеліскам. Я нават коратка не буду апісваць завязку сюжэта і тлумачыць назву кнігі, каб не сапсаваць уражанне. Адзначу толькі адзін факт: кніга не пра космас. «Мёртвы космас» у назве гэта толькі адзнака франшызы.

Пры ўсім гэтым «Пакутнік» з’яўляецца самастойным творам. Гэта прыквел, у ім мала сувязяў з асноўнымі падзеямі гульнёвай трылогіі, таму кніга можа спадабацца нават тым чытачам, хто зусім не знаёмы са светам гульні.

dead-space-мученикНа вокладцы жанр кнігі пазначаны як хорар, але нягледзячы на немалую колькасць жорсткіх эпізодаў, я б ахарактарызаваў «Пакутніка» як навукова-фантастычны, містычны трылер. Гісторыя носіць хутчэй дэтэктыўны характар, таму не варта чакаць шмат экшэна. Сюжэт трымае ў напрузе, таму засумаваць таксама не давядзецца, хаця пэўныя прасадкі ў апавяданні ўсё ж такі ёсць.

Мне вельмі спадабалася мова кнігі: тэкст чытаецца лёгка, а галоўнае, ён вельмі кінематаграфічны — у мяне, як у чытача, аніразу не ўзнікла неразумення, што менавіта меў на ўвазе аўтар той ці іншай фразай. Наадварот, кожны прачытаны абзац маляваў у галаве сцэны з якаснага мастацкага фільма.

Навуковы складнік, на мой погляд, выкананы на высокім узроўні: апісанне працы розных прыбораў і навуковых назіранняў кажа пра тое, што аўтар Браян Эвенсан сам знаёмы з геафізікай ці звяртаўся за кансультацыямі да спецыялістаў у гэтай вобласці.

З іншага боку, больш простыя рэчы накшталт пэўных учынкаў персанажаў выклікаюць лёгкае неўразуменне. Часам у галаве праскоквае думка: «Ну не мог такі добры аўтар дазволіць сабе такі невыразны эпізод». Толькі ўжо пасля чытання мне трапіла думка, адкуль з’явіліся некаторыя кампазіцыйныя «шурпатасці», якія, хай і не частыя, але ўсё ж маюць месца.

Справа у тым, што многае з таго, што апісана ў кнізе, раней згадвалася ў гульнёвых дзённіках ці аўдыязапісах. Я, вядома, за столькі гадоў ужо прызабыў падрабязнасці лора франшызы, таму пасля чытання кнігі звярнуўся да фанацкай wiki праекта. Мая здагадка пацвердзілася: «Пакутнік» сапраўды збірае ўрыўкавыя веды пра мінулыя падзеі з гульняў у адзіную гісторыю, якая, трэба прызнаць, атрымалася вельмі годнай, улічваючы той факт, што нават самі гульні часам супярэчылі адна адной у пытаннях, звязаных з бэкграўндам асноўных падзей.

Якасць выдання мяне прыемна здзівіла. Захавана арыгінальная вокладка, прысутнічае нават «пасхалка». Папера белая і прыемная навобмацак. Таксама пацешыла дзяленне не толькі на разделы, але і падразделы — вельмі зручна, калі вы чытаеце кнігу кароткімі сеансамі.

Слядоў перакладу я не заўважыў, а значыць, праца выканана паспяхова. Адзіны нюанс, некаторыя тэрміны і імёны крыху зменены. Але, на мой погляд, стала толькі лепш.

Увогуле, я адназначна рэкамендую раман усім фанатам Dead Space, якія любяць разбірацца ў гульнёвых сусветах, а не проста прабягаць гульні з кропкі А ў кропку Б. Для астатніх азнаямленне па жаданню.